De zomervakantie is weer voorbij. De kinderen zijn uitgerust terug naar school. Veel kinderen beginnen fanatiek met goede voornemens aan het groepje hoger. Nieuwe pen, mooie etui, helemaal klaar ervoor. Gelukkig zien de meeste kinderen een nieuwe juf en nieuw lokaal als een nieuwe uitdaging.
Maar helaas niet allemaal. Hooggevoelige kinderen voelen extra spanning. Ze kunnen zich echt zorgen maken of de juf wel lief is. Ze moeten wennen aan dat nieuwe lokaal waar alles anders staat. Een nieuwe juf met weer andere regeltjes, een andere stem. Alle prikkels die deze gevoelige kinderen binnen krijgen zijn zo overweldigend dat het in eerste instantie onveilig aanvoelt. Op school extra stil en thuis extra onstuimig.
Deze kinderen hebben tijd nodig. Maar je kunt ze wel helpen! Hier een paar tips:
- Normaal weet je kind wat er op welke dag van hem verwacht wordt, sport, bso, gymkleren mee. In deze spanningsvolle tijd is het fijn als je dit toch weer even voor hem in kaart brengt: structureren dus. Alles valt misschien op een andere dag dan vorig jaar. Het kost energie om alles op een rijtje te zetten. Breng je dit voor je kind in kaart, dan kan die energie ergens anders voor gebruikt worden. Dat geeft rust.
- Veel kinderen vinden het fijn om gekend te worden door hun leerkracht. Niet alleen bij naam, het moet wat meer zijn. Ze hebben het nodig om te voelen dat de leerkracht verbinding met hen heeft, hen op een prettige manier in de gaten houdt. Niet alle kinderen nemen zelf initiatief zo’n lijntje met hun nieuwe leerkracht aan te gaan. Ze kunnen zich zelfs terughoudend opstellen omdat het nieuw is. Als je zo’n kind hebt, help hem dan. Benoem dit bij de nieuwe leerkracht, zodat deze daar alert op is.
- In veel klassen is op maandag in de kring gelegenheid iets te vertellen over het weekend. Als je kind teruggetrokken is, dan zal het deze beurt gemakkelijk en liever aan zich voorbij laten gaan. Het kan helpen door ‘s-morgens aan het ontbijt samen te bespreken wat het zou kunnen vertellen. Wanneer het kind zijn eigen enthousiasme weer voelt in de veilige thuissituatie, dan raakt het gemotiveerd om dat mee te nemen. Je zet hem dan als het ware even in zijn kracht. Hij neemt dat als een ankertje mee naar school, dat geeft extra moed om toch eens wat te vertellen en het ligt dan weer vers in zijn geheugen.
Comments are closed.