Dat kinderen gebaat zijn bij structuur is een open deur die ik graag opnieuw in wil trappen. Lang voordat ik met kinderen werkte hoorde ik die zin al. En toch ontdek ik regelmatig weer opnieuw hoe diep die behoefte aan structuur zit en hoeveel last kinderen hebben van een gebrek hieraan. Ik schrijf er dan ook graag nog eens een stukje over.
Structuur geeft duidelijkheid en rust. Iets wat kinderen weten, waar ze niet meer over na hoeven te denken. Met structuur bedoel ik vaste routines en afspraken, grenzen aan wat wel en niet mag.
Geregeld zie ik ouders die zelf moeite hebben met structuur een vrij structuurloze opvoeding geven aan hun kroost; ze vinden het dwingend, soms vanuit een stukje verzet naar hun eigen genoten opvoeding of lastig om te bieden. Hun kinderen hebben daardoor vaak een hoop innerlijke onrust, simpelweg omdat ze zoekende zijn naar weten zij veel wat.
Ik wel: duidelijkheid, grenzen! Als die geboden worden, en dat klinkt even veel simpeler dan dat het vaak is na zoveel tijd, dan valt die zoektocht (lees onrust), weg. Dan is er opeens een hoop energie over voor andere zaken: de concentratie neemt toe, er komt meer bewustzijn/zelfreflectie, kinderen zien meer relatie tussen hun eigen gedrag en de gevolgen. Kinderen worden zich bewuster van de verschillende emoties die ze kunnen hebben en zijn in staat daar over na te denken, er is vaak een toename aan sociale vaardigheden en niet op de laatste plaats: aan zelfvertrouwen! Misschien denk je als je dit leest: Kan gebrek aan structuur echt zoveel invloed hebben? Mijn ervaring is: ja!
Structuur zit hem in veel kleine zaken. De meest voor de hand-liggende: dagplanning/ weekplanning, omgangsregeling, bed-rituelen en vul maar aan.
Structuur zit hem ook in minder opvallende zaken: respect voor grenzen: niet in andermans tuin rondlopen, de stoep is voor voetgangers en fietsende kleine kinderen, iemand groeten als je begroet wordt, antwoord geven. Kinderen die structuur geboden krijgen herkennen ook eerder structuur in omgangsvormen, werkjes op school en kunnen die structuur in andere situaties toepassen en beter generaliseren.
Weten wat de bedoeling is, weten wat er van je verwacht wordt. Dat geeft rust en ruimte voor ontwikkeling!
Comments are closed.