Je hebt kinderen die graag bepalen wat er gaat gebeuren. Niet alleen in hun spel, ook thuis hebben ze het graag voor het zeggen. Deze kinderen willen doen wat er in hun hoofd zit en als een ouder dan een ander plan maakt, dan geeft dat altijd strijd. Ouders gaan... read more →
nov
18
okt
10
Regelmatig vertellen ouders mij dat hun kind nooit of weinig vertelt over school (of wat ze bij mij in de praktijk precies hebben gedaan). Ouders zijn geïnteresseerd in wat hun kind meemaakt en geleerd heeft, maar op de vraag: hoe was het op school? Volgt een weinig informatief ‘goed’. Wat... read more →
sep
05
De laatste jaren wordt er meer en meer gediagnosticeerd. Diagnoses als ADHD, autisme en aanverwante stoornissen worden in toenemende mate gesteld. In mijn praktijk voor Integratieve kindertherapie werk ik met kinderen vanaf 4 jaar. Ook in mijn cliëntenpopulatie nemen de aanmeldingen van kinderen met een diagnose toe, evenals kinderen bij... read more →
aug
14
Omdat er steeds vaker kinderen in rouw in mijn praktijk komen heb ik in mei een cursus bijgewoond over dit onderwerp. Petra Penning was de bevlogen spreekster. Het waren een paar heftige, maar mooie dagen. Dagen waarin ik weer volop contact mocht maken met mijn eigen rouw- en verlieservaringen….. want,... read more →
jun
25
Dit is een ruzietekening die ik samen met een jongen van 7 jaar heb gemaakt. Er blijkt een verdrietige draak in te zijn verstopt…… Bij sommige kinderen stroomt de energie niet lekker door. Hierdoor kunnen ze bijvoorbeeld woede-aanvallen hebben, (faal)angsten, moeilijk over hun gevoelens praten en zelfs conflicten met anderen... read more →
mrt
25
Voorbeeld van een interventie: Actieve imaginatie Zoals beloofd doe ik weer een boekje open over hoe ik met kinderen werk. Vorige keer omschreef ik een voorbeeld van een spontane interventie. Dit keer zal ik uitleg geven over de actieve imaginatie. Een imaginatie werkt met het voorstellingsvermogen en de fantasie van... read more →